reklama

Bicyklovanie s vyloženými nohami

Usadil som sa do pohodlného kresla, ruky oprel o bočné opierky, prstami ľahko uchopil dve páky, nohy vyložil pred seba a... vyrazil na cestu. Pätnásť minút som si spĺňal svoj – ak nie detský, tak aspoň dvojročný – sen voziť sa na lehocipede.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)
Pohodlne sa usadiť do širokej sedačky, vyložiť si nohy pred seba a... vyraziť na cestu.
Pohodlne sa usadiť do širokej sedačky, vyložiť si nohy pred seba a... vyraziť na cestu. (zdroj: autor)

Ako dlhoročného rekreačného a neskôr aj dopravného cyklistu, ktorý sa pod rodičovským dozorom zoznamoval s tvrdým asfaltom po dlhých pádoch a ktorý sa neskôr na cestu pozeral vždy z výšky, ma celkom lákalo vyskúšať si jazdu aj v takejto polohe.

V Karlsruhe som videl mnoho lehocipedov, rovnako na víkendových cestách popri Rýne, ako aj uprostred rannej premávky. No keďže takýto dopravný prostriedok nevlastní nikto z mojich známych, nemal som príležitosť ochutnať pocit bicyklovania sa s vyloženými nohami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uplynulý víkend sa v Karlsruhe konal cyklistický veľtrh fahrrad.markt.zukunft, na ktorom bola aj testovacia dráha a niekoľko bicyklov k dispozícii. Vyskúšal som ich niekoľko, no celý čas som pokukoval po trojkolom lehocipede, ktorý sa tešil najväčšiemu záujmu. Napokon som sa k nemu na celých pätnásť minút dostal aj ja:

Obrázok blogu

Z toho, čo som predtým videl, som predpokladal niekoľko nevýhod jazdy na velocipede:

  • Nevidím dostatočne ďaleko vôkol seba. Už pri jazde v bežnom osobnom aute sa nerád radím za väčšie a nepriehľadné autá, pretože môžem akurát tak civieť na ich brzdové svetlá. Na normálnom bicykli som vyšší ako osobné vozidlo a preto mám výhodu, že vidím ponad ich strechy. Na lehocipede neuvidim ani ponad kabriolet.

  • Nie je ma dostatočne vidieť, čo považujem za hlavný bezpečnostný problém v mestskej premávke. Na jednom informačnom webe sa síce píše, že "nemusíte mít strach, že vás nebude vidět – lidé na vás budou přímo civět," ale ja v meste nejazdím pre parádu. Rolls-Royce a sanitka na ulici vzbudzujú pozornosť každý svojim spôsobom.

  • Nevyšlapem prudší kopec, rovnako problémy s obrubníkmi a v teréne. Na klasickom bicykli sa môžem kedykoľvek postaviť do pedálov a pôsobiť vlastnou váhou. Tu sa môžem akurát opierať chrbtom do opierky, čím nevyviniem dostatočnú silu pre prudší kopec. V teréne a pri výskokoch či zoskokoch z obrubníkov tiež stojím a tlmím nárazy s pokrčenými kolenami. Tu si to všetko odnesie zadok a chrbát na sedačke.

Pätnásť minút, ktoré mi veľkodušne pridelili usporiadatelia, mi stačili len na veľmi povrchné zoznámenie sa s jazdou na tomto stroji. Po pätnástich minútach som si okrem narazeného priehlavku odnášal aj nový názor na lehociped.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Na testovacej dráhe krúžili okrem mňa aj iné zaujímave stroje, ako napríklad kombinácia lehocipedu a tandemu. Keďže všetky stroje boli kostrbaté, nemal som problém cez ne vidieť dopredu. Medzi autami by to bolo určite dosť odlišné.

Videl som a bolo ma vidieť. A presne tak, ako som vyššie citoval: "lidé na vás budou přímo civět", zraky okolostojacich venovali časť svojej pozornosti aj mne. Trochu viac jej venoval jeden z usporiadateľov, ktorý ma gestom upozornil, aby som jazdil pomalšie.

Faktom je, že som ani zďaleka nesiahol na dno rýchlostných možností. Chcelo by to dlhú voľnú rovnú cestu niekde vonku. A tachometer. Netuším, akú rýchlosť som mohol dosahovať, ale predpokladám, že aerodynamický odpor je o niečo nižší ako pri klasickom bicykli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Pri miernych rýchlostiach sa v zákrutách správal lehociped veľmi príjemne a predvídateľne. Na rozdiel od tohoto kvázi Harley-Davidson, ktorý ma príliš veľký polomer zatáčania a ktorý sa mi preto zdal pomerne ťažko manévrovateľný. Bicykel pôsobí síce frajersky, ale mimo rovných asfaltiek pri plážach by som ho asi nevyužil.

Obrázok blogu

Lehociped zároveň ponúka priestor pre nejakú batožinu, hoci oveľa menšiu ako klasický trekový bicykel a predovšetkým možnosť zavesiť naň lehocipedový náves, čím sa vytvorí veľmi flexibilný a stabilný tandem.

Obrázok blogu

Na testovacej ploche sa nachádzali dve rampy, pred ktorými bolo dosť priestoru pre dostatočné nabranie rýchlosti. Potom som sa na lehocipede poľahky dostal aj do viac ako metrovej výšky. Akonáhle som však pri stúpaní pribrzdil, mal som pomerne veľké problémy sa dostať na vrchol rampy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Hmotnosť a ťažná sila sa rozdelili na dve zadné kolesá a tie sa začali nerovnomerne prešmykovať, čo otočilo celý lehociped do strany. Predné koleso sa mi prepadlo cez zábradlie a rám mi spadol na priehlavok. Nič sa nezlomilo, len následky na nohe som cítil aj na druhý deň.

Pri rozbehnutí sa z rampy a trochu ostrejšom zatočení sa mi tiež podarilo na okamih zdvihnúť jedno koleso. Ak by som však podobné kľučky robil na klasickom bicykli, tak by stabilita mohla tiež trochu utrpieť.

Po pätnástich minútach som odovzdával lehociped so širokým úsmevom. O mesiac sa v neďalekom Germersheime koná výstava špeciálnych bicyklov, kde pravdepodobne bude príležitosť vyskúšať si aj iné stroje.

Splnil som si sen. Síce nie detský, ale stálo to za to.

Miroslav Šedivý

Miroslav Šedivý

Bloger 
  • Počet článkov:  404
  •  | 
  • Páči sa:  2x

...večný mládežník, samouk, cestovateľ, začiatočník a špekulant... bratislavčan ročník 1979, toho času v bádenskom Karlsruhe Zoznam autorových rubrík:  Haló, tu KarlsruheTúlavý bicykelS batohom cez horyS batohom po EurópeZačiatky bývajú ťažkéVeršotepcove návodyKoľko rečí viešThink globallyHrnček varSlovensko.comMalý princŠaškové počmáraníVšetko dobré

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu