reklama

Trampoty (bez)nádejného gitaristu: Ako k tomu došlo

Som hudobné nemehlo. Okrem detskej ústnej harmoniky som nikdy nevlastnil žiaden hudobný nástroj. Rodičia správne usúdili, že dostatočný hluk narobím aj obyčajnými hračkami a preto k nemu nepridávali žiaden potenciálny zdroj disharmonického zvuku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
Malý koncert na železničnej stanici v Mannheime
Malý koncert na železničnej stanici v Mannheime (zdroj: autor)

Ako prváčika ma mama viedla do Ľudovej Školy Umenia, kde zo mna mali spraviť umelecky založeného a hudobne nadaného človeka, ktorý rozozná aspoň hru cimbalu od basgitary. Pozorná tetuška však vo mne správne odhadla absolútny hudobný hluch a odporučila mame, aby som sa venoval radšej maľbe. Tak som skončil na výtvarnom krúžku, kde nadomnou zalamovali rukami iné tetušky.

Keď som mal sedem rokov, spolužiačka a suseda z domu Janka ma na svojom minipiane naučila vyťukať "Medveďku, daj labku". Postupné stláčanie piatich susediacich bielych kláves by možno zvládla aj cvičená opica, no ja som k tomu vždy dokázal dodať nefalšovaný angažovaný a sústredený výraz v tvári.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neskôr som sa usilovnou samoukou doučil aj štvortónovú skladbičku "Kohútik jarabí". Je to veľmi užitočná vecička, pokiaľ chcete niekoho ohromiť aspoň trochu súvislou melódiou, do ktorej netreba takmer vôbec spievať. Hĺbavejší čitateľ si to sám určite rád overí na svojom hudobnom nástroji. V prípade núdze postačí úplne aj mobilný telefón s programovateľnou melódiou:

C-D-E-F-F-F
F-E-D-E-E-E
E-D-C-D-D-D
D-E-D-C-C-C

Jednotlivé písmenká označujú tóny, o ktorých sme sa učili na základnej škole na hodinách hudobnej výchovy. Matne som si pamätal poradie C-D-E-F-G-A-H-C, no keďže som nikdy nič nemal s čiernymi klávesmi, ignoroval som existenciu a umiestnenie poltónov. Profík sa predsa nejakými drobnými nezaoberá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V štvrtej triede na základnej škole sme si s pár spolužiakmi založili hudobnú skupinu. Názov kapely si už nepamätám, keďže sme ho podľa nálady menili častejšie ako uteráky na vešiačikoch. Namiesto detinských melódii našich vrstovníkov zo Zlatej Brány sme však siahali rovno po melódiach hudobnej klasiky Beatles, do ktorých sme pasovali vlastné texty. Nikto z nás síce nevedel hrať na žiadnom hudobnom nástroji, no nadšenie nám vydržalo pár mesiacov a zanechalo po sebe hromadu milých textíkov, nad ktorými sa aj po šestnástich rokoch pousmejem.

Pár rokov neskôr som prišiel na to, ako na počítači vytvoriť nejakú jednoduchú melódiu. Krvopotne som z predlohy opísal poradie a hodnoty nôt a potom sa akurát tak hral s pár parametrami, ktoré z Verdiho pochodu spravili pokročilé techno alebo nedozretú trávnicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé stretnutie so skutočným hudobným nástrojom prišlo až pred desiatimi rokmi na lyžiarskom výcviku, kam dovliekol spolužiak Paľo svoju gitaru. Keďže sme skončili spolu na jednej izbe, mal som počas jedného týždňa dosť príležitostí sa s ňou zoznámiť. Paľo bol skvelý učiteľ a tak už po dvoch dňoch usilovného tréningu som bol schopný zahrať aspoň časť melódie "House of the Rising Sun" od Animals.

Nepamätám si, ktoré akordy som pre túto skladbu používal. Isté je, že mi medzi nimi trvalo vždy pár sekúnd, kým som si správne poprekladal prsty ľavej ruky pre ďalší akord. O žiadnej súvislej hre teda nemohlo byť reči. Pravdupovediac, dosť som sa s tou gitarou trápil a bolo mi jasné, že nemám veľkú šancu ju vôbec niekedy zvládnuť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Roztomilejší sme však boli, keď sme s Paľom hrali a spievali spoločne El Condor Pasa, alias indiánsku pieseň lásky. Dokonalý duet. Paľo držal akordy a spieval maďarskú verziu, zatiaľčo ja som sa snažil aspoň trochu pravidelne brnkať pravou rukou a do toho spievať po anglicky. Z tých niekoľkých spolužiakov a spolužiačok, ktorí sa vtedy náhodou nachádzali v našej izbe, neuhádol ani jeden, o aký hudobný počin vôbec šlo.

Vtedy som gitaru vrátil majiteľovi a desať rokov ani žiadnu nechytil do rúk. Kohútik jarabí mi verne slúžil ako vzorová melódia pri akýchkoľvek pokusoch na klávesových nástrojoch alebo počítačových programoch o vytvorenie súvislého melodického kúsku.

Hoci som si časom obľúbil viacero hudobných smerov, nikdy vo mne hudba nevyvolávala viac ako len príjemný zvukový vnem. Hudobná teória, ťažko natlačená do hlavy na hodinách povinnej hudobnej výchovy sa strácala v hľbke zabudnutia a obchody s hudobninami som obchádzal zďaleka.

Keď som sa raz pred asi ôsmimi rokmi čistým omylom dovolal do rozhlasovej relácie Noční ftáci Jara Filipa, stretol som sa s nejakou kočkou v hudobnej súťaži. Jarko nám zahral nejaký tón a my sme mali uhádnuť, ktorý to bol. Ako zjavný gentleman som nechal hádať dievčinu, ktorá tresla céčko. Hmlisto si pamätajúc hudobnú abecedu som zahlásil déčko s vedomím, že pokiaľ sa ona netrafila, tak by som mal byť bližšie.

Bolo to až nejaké géčko, vyhral som pesničku na želanie. Dodatočne sa tej dievčine ospravedlňujem za tú podlosť, ktorú som jej vyviedol. Odvtedy som sa akoby za trest s hudbou stretával výlučne ako pasívny obdivovateľ.

Až v lete tohto roku, keď sme s pár kamarátmi trávili niekoľko dní splavovaním Vltavy, jeden večer táborila v kempe aj partia mladých, ktorí celý večer hrali na gitare mne väčšinou úplne neznáme piesne. Prestal som sa sústrediť na melódiu či slová, keďže mi aj tak nič nehovorili. Začal som vnímať len samotnú hru, tieň ruky mihajúci sa ponad struny a premieňajúci ladné pohyby v súzvuk tónov.

Som hudobné nemehlo, no vtedy sa vo mne rozhorel plamienok ...

Miroslav Šedivý

Miroslav Šedivý

Bloger 
  • Počet článkov:  404
  •  | 
  • Páči sa:  2x

...večný mládežník, samouk, cestovateľ, začiatočník a špekulant... bratislavčan ročník 1979, toho času v bádenskom Karlsruhe Zoznam autorových rubrík:  Haló, tu KarlsruheTúlavý bicykelS batohom cez horyS batohom po EurópeZačiatky bývajú ťažkéVeršotepcove návodyKoľko rečí viešThink globallyHrnček varSlovensko.comMalý princŠaškové počmáraníVšetko dobré

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu