reklama

Kuchárom v dobe kamennej

Keď som bolo dieťa, myslelo som si, že podobne, ako doba ľadová skončila zmiznutím ľadovcov, tak aj doba kamenná pominula spolu s väčšinou kameňov na Zemi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Doba kamenná ešte celkom neskončila. Sem-tam ešte niekde niečo padne.
Doba kamenná ešte celkom neskončila. Sem-tam ešte niekde niečo padne. (zdroj: autor)

Našťastie tu nejaké kamene ešte zostali. Okruhliakmi možno robiť efektné žabky na hladine vody, z väčších tesať sochy, menšími rozbíjať orechy. Plno kamienkov je zaliatych v betóne, jeden občas cítiť v lete pod dekou na lúke. Oproti dobe kamennej je to však už len nepatrný zlomok oproti tým kvantám, ktoré tu pred tisíckami rokov boli a ktoré naši predkovia tak neekologicky pomíňali.

Vtedy sa kamene využívali na všetko. Vyrábali sa nimi a z nich nástroje, zbrane, ozdoby i hračky. Slúžili na stavbu obydlí, náboženské obrady, no aj pre dennodennú prípravu jedál. Z čistej zvedavosti som sa pokúsil ísť v kamenných šľapajách našich predkov a na začiatku dvadsiateho prvého storočia som si na jeden večer vyskúšal ich zvyky aj ja.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie, nepresťahoval som sa koncom januára z murovaného domu do jaskyne, ba ani som nevymenil vreckový nožík a počítač za pästný klin. Dostal som len do jednej reštaurácie v dedinke neďaleko Karlsruhe. Reklama hovorila za všetko:

Bude sa opekať a škvariť na vyše štyristostupňovom kameni!
Nebude sa však opekať a škvariť na jednom kameni, to veru nie!
Každý hosť bude opekať a škvariť na svojom vlastnom horúcom kameni!
Nebude sa však opekať a škvariť v kuchyni, to veru nie!
Každý hosť bude opekať a škvariť na svojom vlastnom stole na svojom vlastnom horúcom kameni!

Reštaurácia sa nachádza v jednom tradičnom sedliackom dome, akých je v regióne množstvo. Zariadenie interiéru tiež nie je ničím výnimočné. To treba do rúk vziať jedálny lístok, ktorý na niekoľkých stranách ponúka jedlá „na horúcom kameni“. Okrem toho niekoľko ceduliek voľne položených na stole výrazným nápisom žiada o zamedzenie kontaktu bylinkového masla a niektorých korenín s týmto horúcim kameňom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dlhoročné skúsenosti z najrôznejších reštaurácií a trhovísk v Európe a jej okolí mi hovorili, že v neznámom prostredí treba radšej skúsiť po troške rôzne jedlá a zároveň si vyberať to, čo vidím jesť aj miestnych. Druhé pravidlo si v reštaurácii neďaleko Karlsruhe môžem odpustiť, takže som si vybral ten najpestrejší výber, z každého trošku.

Obrázok blogu

Po chvíli sa predo mnou na stole objavil veľký tanier s kúskami zeleniny a surového mäsa. Ako nekuchár odhadujem, že tam muselo byť bravčové, hovädzie, jahňacie, kuracie, nejaké rybie a ešte ďalšie dva druhy mäsa, no už by som tie názvy k jednotlivým kúskom priradiť nevedel. Akurát si pamätám, že na extra tanieriku mi priniesli skutočné bizónie mäso. Príbor do rúk a okamih, prosím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vtedy sa predo mnou objavil aj ten horúci kameň. Bola to asi dvadsaťkrát dvadsať centimetrov plochá a palec hrubá tehlička z granitu zasadená v kovovom puzdre a položená na tanieri. Vraj mala štyristo stupňov, neskúšal som na vlastnej koži. Odkrojil som kúsok z každého druhu mäsa a porozkladal si ich po kameni. Zasyčalo to a čosi sa tam začalo diať.

Obrázok blogu

„Miro, nejako Ti to tam dymí!“, komentovala požiar spolusediaca. Rôzne hrubé kúsky rôznych druhov mäsa sa mi totiž začali nerovnomerne opekať až pripekať a ja, osoba schopná pripáliť aj vajcia na tvrdo, som začal pátrať po vinníkovi. Bola to ryba, tej veľa nebolo treba a už som si ju mohol fúkať priamo nad kameňom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Postupne som sa stával pánom nad vlastným pekáčom, priebežne som si dopĺňal sústa a experimentoval s dĺžkou pečenia. Doska však chladla a tak mi po niečo vyše polhodinke museli doniesť novú, čím moje rýchlo nazbierané skúsenosti opäť raz zasyčali na príliš horúcom kameni.

Obrázok blogu

Na záver, teda vlastne pred postneolitickou zmrzlinou, keďže tá vraj na ten kameň nepatrí, som si ešte opiekol nejaké ovocie. Po takej večeri sa už len odvaliť kamsi do kúta jaskyne a počkať, kým ma hlad opäť nevyženie na lov.

Prežili by ste takýmto spôsobom v dobe kamennej?

Miroslav Šedivý

Miroslav Šedivý

Bloger 
  • Počet článkov:  404
  •  | 
  • Páči sa:  2x

...večný mládežník, samouk, cestovateľ, začiatočník a špekulant... bratislavčan ročník 1979, toho času v bádenskom Karlsruhe Zoznam autorových rubrík:  Haló, tu KarlsruheTúlavý bicykelS batohom cez horyS batohom po EurópeZačiatky bývajú ťažkéVeršotepcove návodyKoľko rečí viešThink globallyHrnček varSlovensko.comMalý princŠaškové počmáraníVšetko dobré

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu