reklama

Ako som preskočil cez Dunaj

Brehy európskeho veľtoku spája od jeho prameňa v Čiernom lese po jeho ústie v Čiernom mori viac ako sto mostov. Nie vždy je však nejaký most nablízku a pokiaľ nie je v dohľade ani kompa, je treba rieku prekonať iným spôsobom. Preskočiť cez Dunaj bol jeden z mojich mnohých detských snov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Obrázok blogu

V takejto situácii som sa ocitol predvčerom. V južnom Schwarzwalde, neďaleko mestečka Triberg, v nadmorskej výške tisíc metrov, uprostred ihličnatého lesa, kde sa vinie úzka cesta, sme s kamarátmi hľadali miesto, kde by bolo možné cez Dunaj preskočiť. Vlastne... hľadali sme Dunaj.

Obrázok blogu

Nachádzame sa na európskom rozvodí. Tu niekde pramení Dunaj, smerujúci do Čierneho mora. Dva kilometre odtiaľto sa nachádza prameň riečky Elz, ktorá sa neskôr vlieva do Rýna, smerujúceho do Severného mora.

Obrázok blogu

Na turistickej mape by ste však prameň Dunaja márne hľadali. Rieka toho mena oficiálne vzniká v mestečku Donaueschingen ako sútok riečok Breg a Brigach. Prameň dlhšej z nich, Breg, možno teda považovať za navzdialenejší bod od ústia a tým pádom aj za prvotný prameň celého veľtoku. Pomenovania "Bregquelle" a "Donauquelle" sú teda voľne zameniteľné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miesto, kde Breg, či Dunaj vyviera zo zeme, je však známe podľa kaplnky. Od Martinskapelle vedie do okolia viacero bežkárskych stôp.

Obrázok blogu

Cestička k prameňu je veľmi dobre vyznačená. Stačí prejsť drevenou bráničkou...

Obrázok blogu

... a po prebrodení sa dvojmetrovými závejmi snehu, ktoré spoľahlivo ukryli aj oplotenie celého areálu, som sa mohol prepracovať až k samotnému prameňu. Aha, tam v tej diere dole ho už vidno.

Obrázok blogu

Z tabule nad prameňom som sa dozvedel, že "v tomto prameni začína geografické meranie dĺžky Dunaja. Dĺžka Dunaja v Nemecku je 647 kilometrov." Pri Pasove, kde opúšťa územie Nemecka, je to však už poriadne široký prúd vody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

A potom som sa musel veľmi hlboko zohnúť, brodiac sa po členky vo vode, aby som pod doskou medzi cencúlikmi objavil chabý pramienok vody cícerkom vyšpľuchujúcim spod skaly.

Vtedy som si spomenul na pohľad na sútok Dunaja a Moravy z hradu Devín. Do veľkej rieky sa vlieva menšia rieka, no Dunaj po sútoku nepôsobí oveľa mohutnejším dojmom. Tu by mi však bohate stačila fľaša vody či malá potreba, aby som zvýšil prietok Dunaja minimálne o polovicu.

Nebojte sa, podunajci, vodu som vám neznečistil...

Obrázok blogu

... len som si splnil jeden zo svojich detských snov. Preskočil som cez Dunaj.

Miroslav Šedivý

Miroslav Šedivý

Bloger 
  • Počet článkov:  404
  •  | 
  • Páči sa:  2x

...večný mládežník, samouk, cestovateľ, začiatočník a špekulant... bratislavčan ročník 1979, toho času v bádenskom Karlsruhe Zoznam autorových rubrík:  Haló, tu KarlsruheTúlavý bicykelS batohom cez horyS batohom po EurópeZačiatky bývajú ťažkéVeršotepcove návodyKoľko rečí viešThink globallyHrnček varSlovensko.comMalý princŠaškové počmáraníVšetko dobré

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu